• Om VokseWerk
  • Ydelser
    • Strategi
    • Ledelse
    • Human resource
    • Innovation
  • Cases
  • Book et onlinemøde
voksewerk-logo-pos@2x voksewerk-logo-pos@2x
  • Om VokseWerk
  • Ydelser
    • Strategi
    • Ledelse
    • Human resource
    • Innovation
  • Cases
  • Book et onlinemøde
Posted in 5-punkts fredag Forretningsudvikling Følelser

5-punkts fredag

by John Martinussen

3. august 2018

/ 2 Comments
  • Facebook
  • LinkedIn
  • 4 shares

Uge 31 – 2018

Emne jeg undersøger i øjeblikket

Berkeley University of California har et “Greater Good Science Center”, der har udviklet en happiness kalender

https://ggsc.berkeley.edu/who_we_are/news/announcement/introducing_our_august_2018_happiness_calendar

Det er en lille guldgrube af kilder til at øge sin egen trivsel og livstilfredshed.

Artikler, bøger og andet jeg læser

Timm Ferriss – 4 Hour Workweek

https://tim.blog/

Ugens HR punkt

Onboarding er på mange måder et hot HR-emne i øjeblikket. Mange virksomheder skriger på arbejdskraft i disse tider med højkonjunktur. Når den dygtige medarbejder er fundet, eventuelt med omkostninger til rekrutteringskonsulenter som jeg selv, så kikser den følsomme del af et ansættelsesforhold, der handler om at få medarbejderen i gang med at skabe værdi. Jeg ser ofte, at det skyldes urealistiske forventninger til, hvor nemt det er og hvor hurtigt det går for en ny medarbejder at finde sig til rette. Onboarding processen starter i det øjeblik, der er skrevet kontrakt og varer minimum seks måneder og ofte 12 måneder – afhængigt af stillingens kompleksitet.

Ugens strategipunkt

Værdiskabelse

De fleste, der interesserer sig for strategi kan genkende, at der grundlæggende er to veje at gå når det kommer til overordnede strategiske valg. Enten kan man vælge omkostningslederskab og være super dygtig til at levere sine produkter og serviceydelser på en effektiv måde, hvilket kan være ganske lukrativt. Eller også kan man differentiere sig og tilbyde kunderne noget, som konkurrenterne ikke har. Det kan bare være svært finde ud af, hvad det skal være. Bain & Co., der er et stort globalt konsulentfirma har fundet frem til en masse værdifaktorer man kan arbejde ud fra. De er baseret på Maslows behovspyramide.

http://www.bain.com/publications/business-insights/elements-of-value.aspx

En succesfuld anvendelse af disse værdifaktorer kan betyde, at man kan tage mere for sine ydelser eller varer og man kan skabe mere loyale kunder.

Ugens forretningsudviklingspunkt

Hvordan fastsætter man den rigtige pris for en vare eller en tjenesteydelse?

På diverse handelsskoler og universiteter kan man lære om regressionsanalyser og Activity Based Costing osv. Men nogle gange ender man med et resultat, som man ikke føler sig tryg ved at markedet kan bære. Ofte sker der så det, at man kigger på konkurrenternes priser og baserer sin egen pris på dette niveau. Nu bliver det decideret farligt, for man kender ikke baggrund for konkurrentens pris. De kan have en helt anden omkostningsstruktur og måske har de også bare sjusset sig frem?

Den optimale pris er det maksimale en kunde er parat til at betale uden det begynder at føles dyrt. Dyrt er ikke det samme som “koster mange penge”. Der er jo mange, der kører i biler, der koster mere end andre. Hvordan kan det være?

Comments 2

  1. Gab mobile app jan 30, 2025 10:23 /

    gab For the reason that the admin of this site is working, no uncertainty very quickly it will be renowned, due to its quality contents.

    Reply
  2. hentairead mar 20, 2025 01:18 /

    hentairead For the reason that the admin of this site is working, no uncertainty very quickly it will be renowned, due to its quality contents.

    Reply

Leave a Comment Cancel

Your email address will not be published.

(required)

(required)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Voksewerk er en konsulentvirksomhed med fokus på forretningsudvikling, strategi, ledelse, HR og innovation.

Vi hjælper virksomheder med at få opfyldt ambitionerne eller få løst problemerne.

Udfordringer i virksomheder kan være meget forskellige, men i udgangspunktet vil de fleste gerne have den bedst mulige bundlinje, så den arbejdsindsats medarbejderne udfører i virksomheden giver et godt afkast og resultat.

Voksewerk er medlem af DI Managementrådgiverne og følger deres etiske retningslinjer

Kontaktoplysninger

Telefon+4527508868
Email[email protected]
AdresseStore Regnegade 12
1110 København K
CVR34278164
Lavet med af reklamebureaet CoverGanda
Facebook LinkedIn
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Altid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Vælg muligheder Manage services Manage {vendor_count} vendors Læs mere om disse formål
View preferences
{title} {title} {title}